Koncem ledna bude k dispozici dvojdílná kniha zabývající historií našeho vzpírání. Přiložená ukázka z prvního dílu (Mistři Československé a České republiky 1920 – 2020) nám přiblíží popis trhu a návod na jeho nácvik od Franze Veltuna (Sportovní listy č. 12 z 20. 6. 1910, III. ročník). Knihu si můžete objednat na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

„Vzpírání trhem jest jedním z nejhezčích cvičení ve vzpírání, které vyžaduje zároveň zvláštní zručnosti od toho, kdo cvičení to provádí. Též na obecenstvo činí toto cvičení velmi dobrý dojem, obzvláště tehdy, když se neprovádí prkenně, nýbrž elegantně. Vzpírati trhem jest dostati břemeno od země mávnutím nad hlavu, aniž by na prsou s ním odpočinuto bylo.

Abychom toho dosáhli a lepšího výsledku docílili, vzpíráme v kruhu půldruhého metru v průměru, v kterémž kruhu změna postoje jest dovolena. Vzpírání trhem jest cvičením mávnutím, čímž dosavadní ustanovení, dle kterého ze stoje vzepření trhem se prováděti musilo, úplně změněno. Správným systematickým trainingem tohoto cvičení, přicházejí takřka veškeré svaly našeho těla do pohybu a k otužení. Kdo chce v tomto cvičení vyniknouti, nesmí ztráceti trpělivosti, pilně trainovati a pořáde ovládán býti tou myšlenkou, že přece to půjde, třeba hned to nešlo. Předběžná cvičení k tomuto druhu vzpírání jest sílení ruky, ramene a tužení síly v nohou. Toho docílíme nejlépe, když častěji cvičíme s těžkými břemeny kříž, a s břemeny jakýmkoli, které máme na těle, cvičíme dřepy; když již jsme částečně vycvičeni k tom, zvedáme trhem z visu břemeno několikráte za sebou nad hlavu. Též cvičení malými činkami (lehkými) jest velmi dobrou průpravou. Ten kdo cvičí trh, musí břemeno, které trhá úplně ovládati, čehož dosáhne, když pozvolným přidáváním v trainingu (nejlépe ½ kilovými přídavky) svého nejvyššího bodu se dodělal. Nejlépe se hodí k trhání tyč 32 mm. Když borec není disponován, cvičí pouze lehkými břemeny a jest na tom dosti, když vždy po třetím cvičení zdvihne jednou největší váhu. Zdvihati největší váhu (kterou kdo trhne) při každém cvičení se nedoporučuje, neboť tím borec se kazí a trvá to měsíce mnohdy, než borec opětně svého nejvyššího bodu dosáhne“. 

 

Karel Prohl