Jak může jednat sportovní klub se zastupiteli obce při vyjednávání podpory sportu

Tento podklad je k využití pouze pro případy, kdy zatím k dohodě s obcí nedošlo a kde obec např. nemá k argumentům sportovců důvěru či z různých důvodů má k dispozici odlišný výklad. Není to paušální výzva k obtěžování zastupitelů obcí za „každou cenu“. Řada obcí již učinila, s větším či menším respektem k potřebám sportovního prostředí, dohody o rozdělení prostředků z hazardu. V takových případech může být další atak zastupitelů obce i kontraproduktivní.

  • v únoru tohoto roku byly obce informovány o novele zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, která způsobila, že rozdělení významné části výtěžku z loterijních a sázkových her, který původně směřovala přímo do sportu, je nyní přiděleno do rozpočtu obcí.
  • Podle odhadu Ministerstva financí ČR činí celková výše těchto prostředků cca 6,1 mld. Kč, což v porovnání s rokem 2011 znamená navýšení ve prospěch obcí o 4,3 mld. Kč.
  • Tyto prostředky byly v minulosti přerozdělovány ve prospěch sportu, kultury a charitativní činnosti. Samotný podíl prostředků pro sport činil dlouhodobě více než 50 %, a to zejména ve prospěch sportu mládeže.
  • V únoru se sportovní prostředí obrátilo na obce s prosbou a apelem, aby uvedené zdroje, které letos získá obec nad rámec uvažovaných rozpočtů, byly opět použity na účel, k němuž byly vydávány v minulosti, tzn. především na sport mládeže, kulturu a podporu charitativních organizací. Tento účel předjímá i strategie podpory Koncepce státní politiky sportu schválená vládou České republiky 11. března 2011, ale i volební programy všech parlamentních stran. Řada starostů před schválením novely zákona prohlašovala, že navýšené finanční zdroje poskytnou v objemu 50 % ve prospěch sportu. Stejné parametry jsou deklarovány v Memorandu uzavřeném mezi sportovními organizacemi a Svazem měst a obcí ČR.
  • Uvedená okolnost vyvolává řadu dotazů a různých vyjádření zástupců obcí k návrhům sportovního prostředí. Proto Vám nabízíme podrobný technický rozbor situace, vypracovaný z podkladů MF ČR.
  • Z rozboru mj. plyne, že v souhrnu obce skutečně obdrží více prostředků úhrnné částky odvodů z technických zařízení a navíc obdrží ještě část odvodu z loterií, kurzových sázek a dalších forem hazardu. Tyto prostředky obce obdrží z velké části zálohově v roce 2012, postupně, formou plateb jednotlivých finančních úřadů a prostřednictvím specializovaného finančního úřadu v závislosti na vyúčtování a platbách jednotlivých provozovatelů (viz příloha).
  • Než budou známé objemy, které naše obec obdrží, pojďme se dohodnout na principech dělení prostředků z hazardu pro sport v obci.
  • Řada obcí v ČR návrhy sportovního prostředí akceptovala a došlo k dohodě.

V Praze 4.6.2012
Mgr. Jan Boháč
generální sekretář ČSTV